Qua voeding ben ik zo flexibel als je maar denken kan. Qua beweging ben ik minder flexibel; zeg maar gerust niet flexibel. Er is maar één weg en dat is de weg naar een bij jou passende actieve levenstijl (uitgezonderd blessures natuurlijk). Ik geloof erin dat beweging echt minimaal even belangrijk is als voeding. Stel dat we jouw voeding dagelijks 100% perfect vormgeven en dus geschikt maken voor jouw lichaam, spirit en brein. Maar stel nu dat je tegelijkertijd minimaal aandacht geeft aan beweging vanuit een zittende functie. Je sportplanning wekelijks achteraan in de agenda verdwijnt en je vaker niet tot uitvoering komt omdat je dat nig één Netflixje wilt kijken; ook al weet je dat dat niet verstandig is. Dan ga je mij zeker niet vertellen dat deze 100% passende voeding zo effectief is als je erbij zou sporten/ bewegen en andersom dus ook niet. It takes two to tango!

Je lichaam bestaat voor een groot deel uit spiermassa. Spieren hebben onderhoud nodig, net als je tanden, haar en huid. Een gezond lichaam is een lichaam dat in beweging is! Of je nu kiest voor een wandeling of een intensieve sport, dat maakt niet uit. Zolang het maar bij je past. Twee keer is echt je minimum, beter vind ik 3 of 4 keer per week! Vaker je fiets nemen in plaats van de auto werkt ook prima. Natuurlijk heb je er niet altijd even veel zin in, kost het je tijd en moet je soms tijdens de opstart door de zure appel heen bijten. De beloning volgt: je voelt je goed, voldaan en ontspannen. Je merkt progressive; je conditie verbetert merkbaar. Daarnaast is beweging goed voor je hoofd! Beweging relativeert vaak je je druk over maakt en brengt jou oplossingen.