Sporten werkt bevrijdend: mijn gedachten ordenen met een uptempo muziekje erbij & rennen maar. Studeer ook beter als ik sport, dan wanneer ik niet sport. Sport 5 en vaker 6 keer per week (en nee, verwacht ik niet van jou!). Eerlijk gezegd baal ik als ik niet kan. Meestal pas ik mijn agenda zo aan dat het toch net past; ik heb een vrij flexibele en sportieve man en dat scheelt hierdoor de helft voor mijn planning. Hiernaast zijn onze eettijden mediterraan laat (om 20.00 uur eten valt in de categorie vroeg) en ik voel me daar prima bij. 30 minuten rennen en tempo upgraden: kan nu standaard tussen 15 tot 16 km per uur voltooien en dat voelt echt lekker. Ben gelukkig met mijn mitochondriën die lekker veel ATP aanmaken waardoor ik makkelijk mijn energie kan inzetten; is DNA bepaald & met gezond verstand kies ik mijn voeding hierop uit. Maar eerlijk is eerlijk: lopen op 13 km per uur en genieten van waar ik loop is ook een kunst voor mij. Dus een paar keer per week mag ik niet harder dan die 13 km., want ja.. alleen maar op mijn sporthorloge timen, is hunkeren naar meer km’s per uur en alleen maar harder willen rennen is ook zo wat. Plezier telt ook mee. En wanneer de regen met bakken uit de lucht komt zetten, stap ik thuis op mijn supersonische crosstrainer (jawel, perfect op mijn looppassen af te stemmen!). Deze crosstrainer kostte een ribje uit mijn lijf, maar mijn beentjes hunkerden naar de Audi onder de crosstrainers en is het waard! Ik eindig standaard met wat krachttraining: in mijn geval in 10 minuten klaar. Ben een cardio-fan en past beter bij mijn lijf. En tot slot een yoga standje (sirsasana) met een relaxmuziekje. Het is even oefenen, maar als je hem te pakken hebt: op je hoofd, los van de muur en relaxen met de beentjes in de lucht. Tot ik het programma weer saai ga vinden: in mijn geval duurt dat 6-8 weken en ja, dan is het weer tijd voor wat variatie. Wel zo goed voor mijn systeem en motivatie.