Blue Zones zijn letterlijk blauw gemarkeerde gebieden op de werelkaart in 5 verschillende landen waar de inwoners buitengewoon vitaal en dus ook zeer gezond 100+ worden.

Deze 5 gebieden zijn:

  1. Nicoya in Costa Rica;
  2. Okinawa in Japan;
  3. Sardinia in Italy;
  4. Ikaria in Griekenland;
  5. Loma Linda in California.

In deze gebieden is onder andere door Dan Buettner veel onderzoek gedaan om te ontdekken wat de instrumenten zijn om gezond en vitaal ouder worden. Deze oorzaken om vitaal te verouderen zijn voor bijna 50% genetisch bepaald. Maar de andere 50% wordt bepaald door levenwijze als bijvoorbeeld: Een doel hebben in je leven ‘Plan de Vida’, Bewust aandacht hebben voor en toepassen van stress-reductie, Plantaardige voeding is de basis van alle maaltijden als ook een klein sociaal netwerk/vriendengroep die onderling een gezonde leeftstijl stimuleren, met wie je je leven deelt en op wie je kan terugvallen.

De voeding in deze 5 gebieden heeft veel overeenkomsten maar ook verschillen. Ik vind deze eetstijl zeer fascinerend en zo logisch om bewust in te zetten. In mijn adviezen zul je Blue Zone regelmatig terugvinden. De powernap van 15 minuten is zeer geliefd bij menig 65+ er en bij een burn-out. De voedingsbasis vormt verse, natuurlijke, biologisch-dynamische voeding en ook voedings- en leefgewoonten. Mooi om in te voegen in jouw levenswijze om zo gezond mogelijk te verouderen.