Voor alle fanatieke sporters onder ons! Sporten is tijdens warme dagen voor de meeste onder ons geen probleem. Ken je beste sporttijden (voor mij geldt voor 10.00 uur) &  ken je grenzen in je uitdagingen in de warmte. Luisteren naar je lijf en stoppen of een tandje terug schakelen hoort ook bij een goede sportbalans. Vergeet vooral niet je zout te upgraden! Je transpireert als je niet sport ook tijdens warme dagen meer dan je normaal doet en ook tijdens sporten in de warmte verlies je meer zout. Daarnaast eten de meesten van ons wat meer kalium door kaliumrijk fruit als abrikoosjes die zo lekker weghappen en gaat de choco en koffie vaak goed naar binnen. Een goede natrium-kalium balans is belangrijk voor je systeem (denk aan contractie/prikkeloverdracht/ bloeddruk etc.).

Qua zout bedoel ik niet het zout in je sportdrank waar ik geen fan van ben, maar voeg, als je dat niet gewend bent, aan één of twee maaltijden zout toe.  Zeker de Vata-dominante types, die van nature meer zout nodig hebben, in combinatie met sporten verbruiken meer zout. Gebruik je verstand met zout, voeg toe wanneer je extra nodig hebt!  Zeker ook de types met van nature een lage bloeddruk. Ik gebruik tijdens warme dagen zeezout en meng dit met jodiumhoudend zout (Ik gebruik geen suppletie met jodium, ben een kleine broodeter,  eet dan wel 4 keer per week vis, maar dit heft de disbalans aan jodium voor mij niet op: persoonlijk dus!) en voeg zout los toe als mijn diner op mijn bord ligt. Dropjes werken ook: denk aan een stuk of 5-7 per dag (is een kleine richtlijn; ligt eraan hoe lang/zwaar of licht je bent en hoe laag je bloeddruk is).  Himalaya-zout ziet er top uit qua kleur, maar laat je niet verleiden door het mooie mineralenverhaal. Als je je mineralen uit je zout moet gaan halen, heb je ergens een afslagje gemist! Sportse!