Skip to main content

Intermittent fastening (IF) betekent niets meer dan binnen 24 uur een periode x niet eten (wel drinken: water en thee  puur zonder toevoeging). Dus bijvoorbeeld 16 uur niet en 8 uur wel en is een gezonde manier om je systeem optimaal fit te krijgen en/of te behouden.

Zo vaak  vanuit mijn intuïtie  geadviseerd om intermittent fastening (IF) niet elke dag in te zetten als je gezond bent. En ook met mijn verstand kon ik dit niet onderbouwen net als 24-7 IF/ ketose, want hoe eet je dan maximaal  sky high gevarieerd waar ik echt 101% in geloof dat dat één van je krachten is op weg naar zelfherstellend vermogen of om simpelweg gezond te blijven; in twee eetmomenten is dat zeker een grotere uitdaging dan in 3 eetmomenten; toffe uitdaging dus.

Wat blijkt: Lange leve mijn onderbuik gevoel (en mijn gezonde verstand). Eindelijk een goede onderbouwing gehoord: Zeven dagen per week en dus eenzijdigheid in de toepassing van IF op weg naar herstellend gezond vermogen leidt juist niet tot een optimaal metabole flexibiliteit!

Het is net als bij voeding. Eet niet elke dag het zelfde en eet zeer gevarieerd & dat vinden we dan weer heel logisch. Eet elke week 80 tot 120 verschillende nutriënten. Lijkt een makkie, maar is het niet. Tel jouw ingrediënten eens op en je weet waar je staat en welke  weg je in kan slaan.  En dan tel je natuurlijk niet je gefabriceerde producten/geraffineerde suikers etc.: koekjes, pakjes Unilever etc. Dus tel je alleen gezonde ingrediënten. Hoe meer variatie hoe beter. Bij IF is het echt niet anders in vergelijking met een hoog gevarieerde voeding.

Als je gezond bent pas je Intermittent Fastening juist intermitterend toe: 16 uur IF  WEL en volgende 8 uur NIET, want je wenst je systeem ook te repareren en hiervoor is o.a. glucose uit gezonde voeding voor nodig!  Dus als je gezond bent pas je IF ook niet dagelijks toe! Volg IF een aantal keer per week. Door o.a. een diversiteit aan te bieden in je gezonde eet-opties  en dus eetstijlen die je tot je beschikking hebt, word je maximaal gezond & flexibel! Bijvoorbeeld; 3 dagen IF; eet tussen 12.00 & 20.00 max of 9.00 en 17.00 uur max. en neem dan 2 of 3 eetmomenten, 1 dag eet je waar je zin in hebt en geniet je zonder schuldgevoel, 2 dagen neem je 3 eetmomenten niet binnen een tijdsframe, 1 dag neem je 4 kleine eetmomenten: et voila. Sky high interval dus. Hier kun je allerlei varianten  op bedenken. Ik ben zelf fan van 1 keer in de week en groentesapvast-dag en wanneer je echt top fit in balans bent geloof ik in intuïtief eten. 

Maak je systeem optimaal fit & dus flexibel en dit is slechts het begin! Ook diversiteit van beweging; ook nuchtere beweging, een vette schaterlach, een goede nachtrust (deze steady houden  a.j.b.) en een goed bioritme zullen jouw weg naar optimale gezondheid verstevigen & vergeet dan vooral onderweg niet om te genieten van wat de dag jou brengt!

Kleine update . Na mijn boostermaand (november) 0,0 alcohol te nemen, prima doorstaan! Resultaat: Top fit en klaar voor de decembermaand. Ik slaap altijd goed, sport elke week 5-6 keer en had op 1 december niet eens zin in een goed glas wijn! Herhaling van deze booster 0,0% alcohol gedurende 1 maand op 1 april 2021; geen grapje.