Skip to main content

Jouw energielevel is belangrijk om goed op peil te houden! Slapen, sporten & bewegen, ontspanning, vaak lachen, werkplezier, bio-ritme, uitdagingen opzoeken, passies uitvoeren, grenzen verleggen, nieuwe hobby’s aangaan, oude hobby’s juist nieuw leven inblazen en ook gezonde & biologische voeding passende bij jouw constitutie maken onder andere dat je invloed kan uitoefenen op een stabiel energiepeil!

Balans houden en af en toe in de spiegel kijken & concluderen dat je wat rust mag creëren of juist soms ook het gaspedaal eens wat harder in mag trappen, helpen om zelf meer sturing te geven. Items die al lang op je lijst staan en vallende in de categorie;  ‘Als ik er ooit tijd voor heb!’ gaan niet vanzelf in je leven komen. Voor sommige dingen moet je simpelweg tijd vrijmaken en voor sommige juist ook niet omdat het al te lang, te vaak, te veel aandacht vraagt en ongemerkt te veel energie ontneemt. Zoals die to- to – list!  Bij mij is echt nooit af. Ik gebruik deze inmiddels niet meer, maar heb elke dag een korte lijst van de dingen die echt moeten gebeuren. Ook al vind ik er één niet of minder leuk. Jammer dan voor mij, doorpakken en vaak ben ik er sneller klaar en heb ik tijd vrij voor interessantere to-do’s die me plezier/uitdaging geven. Vaak als je aan 1 radar draait, draaien een aantal andere onderwerpen in positieve zin mee; kwestie van bewustwording. Positief resultaat geeft vaak een heerlijk gevoel. Verlengde vleugels met slagkracht houden je gaande en voor alle Vata- constituties onder ons… op tijd remmen is ook een kunst.

Energie is een abstract onderwerp. De vraag is: Wat is voor jou een persoonlijk goed energie level?

Is je energiepeil de hele dag door stabiel? Ben je een diesel… rustig opstarten in de ochtend en dan na 12.00 uur je kilometers maken of knal je meteen na je eerste kop koffie in de ochtend naar een piek toe? Wanneer / welk moment mis je energie en zit daar een patroon in? Wat is je maximum aan energie of in welke levensfase had je super veel energie en hoe ver zit je er vandaag vanaf? Of zit je als een standje ongeduld in een revalidatiefase en ga je niet snel genoeg vooruit en/of heb je vaak blessures . Welke factoren zijn negatief van invloed op jouw persoonlijke level?

Heb je het idee dat je er geen 100% heldere verklaring voor een gebrek aan energie kan geven. In dat geval laat je zeker je DHEA meten. 

Dehydro-epiandrosteron/ DHEA is een stof die je aanmaakt o.a. in je bijnieren. De basis van DHEA is cholesterol waarna in een paar stappen via pregnenolone omgezet in 17- OH pregnenolone uiteindelijk DHEA wordt gemaakt.  DHEA is een basisstof voor de aanmaak van testosteron als ook oestrogenen. In de TCM wordt DHEA gezien als je ‘batterij’ capaciteit die onder andere wordt ingezet voor je verteringsorganen zoals maag-, darmen en lever. Het is een stof die lager wordt als je ouder wordt en DHEA kan ook te laag worden bij langdurige stress en bij een zeer lage vetinname.  Bij klanten met hormonale klachten als ook de roofbouwers onder ons, meet ik vaak relatief lage tot zeer lage DHEA waarden. Ook dat geeft impact op je energie level in je cyclus; hoe energiek of juist niet energiek/opgebrand je je voelt. Bij veel van de klanten met darmklachten meet ik idem een te laag DHEA niveau, waarna ik hun DHEA-level in de behandeling bijstuur. Ik werk o.a. graag met tincturen vanuit Gemmo & ook subtiele yin-bouwers geven met een klein volume prima effect. Alleen suppleren is niet je ideale oplossing, maar biedt ondersteuning in je behandeling.

Meten in een fase met een tekort aan energie & ook in een goede fase aan energie:

Meet je DHEA in je speeksel (appeltje- eitje) en dan weet je meteen waar je staat. Ik vind een uitslag net binnen de norm vaak  verre van goed. En ook juist voor iedereen met een lekker niveau aan energie; heel fijn dat je daar zit & vooral houden zo! Maar mijn advies aan jou is om OOK  je DHEA te meten.

Want waarom alleen meten als je een afwijking verwacht? Meet ook je altijd toppunt, dan weet je, als je een keer onverklaarbaar afwijkt, wat een goed doel & persoonlijk uitgangspunt is.